Συμπτώματα

Ενώ η ισχιαλγία συχνά συνδέεται με τον πόνο της κάτω οσφυϊκής μοίρας (χαμηλός πόνος στην μέση), μπορεί να εμφανιστεί χωρίς πόνο στην μέση.

Μια πολύ δυνατή ισχιαλγία μπορεί να κάνει το περπάτημα δύσκολο αν όχι αδύνατο. Μερικές φορές τα συμπτώματα της ισχιαλγίας επιδεινώνονται από το περπάτημα, όχι πάντα, ή από το σήκωμα από ύπτια η καθιστή θέση. Το μούδιασμα και η μείωση του πόνου με αλλαγή θέσης μπορεί να είναι μερική ή πλήρης.

Ωστόσο, η πιο κοινή μορφή του πόνου του ισχιακού νεύρου χαρακτηρίζεται από τα ακόλουθα συμπτώματα:

• Εμφανίζεται σε ένα πόδι (συνήθως όχι και τα δύο)
  • Ξεκινά στην οσφυϊκή ή γλουτιαία περιοχή και ακτινοβολείται κατά μήκος του πίσω μέρους του μηρού και μερικές φορές στο κάτω μέρος της γάμπας  ή / και του άκρου πόδα.
  • Συνήθως γίνεται αντιληπτή ως έντονος πόνος, σε αντίθεση με ό,τι μπορεί να είναι ο βασανιστικός πόνος. Οι λέξεις που χρησιμοποιούν συχνά οι άνθρωποι για να περιγράψουν τον ισχιακό νευρικό πόνο περιλαμβάνουν: ” κάψιμο, οξύς ή ηλεκτρικός πόνος “.
  • Ο πόνος χειροτερεύει όταν στέκεστε ή κάθεστε, αισθάνεστε καλύτερα όταν βρίσκεστε ξαπλωμένος ή  όταν περπατάτε.

Ωστόσο, σε μερικές περιπτώσεις το περπάτημα μειώνει τα συμπτώματα. Αυτό δείχνει με ακρίβεια πώς η διαμόρφωση του συμπτώματος κάνει τη διαφορά για την αξιολόγηση του προβλήματος. Η αξιολόγηση ενός φυσιοθεραπευτή είναι ζωτικής σημασίας για τον προγραμματισμό της θεραπευτικής πορείας αλλά και για τη σωστή συμβουλή σε σχέση με τη συγκεκριμένη περίπτωση. Εκτός από τον πόνο, άλλα κοινά συμπτώματα περιλαμβάνουν πίεση, μούδιασμα, μυρμήγκιασμα ή αίσθηση κνησμού που ακτινοβολεί κάτω από το πόδι.

Μπορεί επίσης να υπάρχει αδυναμία στο πόδι. Η ισχιαλγία  είναι στην πραγματικότητα ένα σύμπτωμα, όχι μια διάγνωση. Ο όρος κυριολεκτικά σημαίνει ότι ένας ασθενής έχει πόνο στο πόδι του που προκύπτει από τη συμπίεση του ισχιακού νεύρου. Η διάγνωση βρίσκεται στην εύρεση του αίτιου που προκαλεί τη συμπίεση (όπως ένα δίσκο με κήλη).

ισχιαλγία

Ανατομία του ισχιακού νεύρου

Το ισχιακό νεύρο αποτελείται στην πραγματικότητα από 5 νεύρα που προέρχονται από την κατώτερη σπονδυλική στήλη.

• Στις ρίζες τους, τα νεύρα αποσπώνται από το νωτιαίο μυελό και εξέρχονται από τη σπονδυλική στήλη μέσα από τα τρηματα  μεταξύ των σπονδυλικών οστών.
  • Το ισχιακό νεύρο σχηματίζεται από:
    • Το νεύρο που βγαίνει από τη σπονδυλική στήλη μεταξύ του οσφυϊκού τμήματος 4 και του οσφυϊκού τμήματος 5 (Ο4 και Ο5) που ονομάζεται “ρίζα νεύρων Ο4”.
    • Το νεύρο που βγαίνει από το Ο5 και το ιερό τμήμα 1, “ονομάζεται η ρίζα Ο5”.
  • Τα νεύρα Ο4, Ο5, Ι1, Ι2 και Ι3 ενώνονται στην πρόσθια επιφάνεια του απιοειδή μυ (στους γλουτούς) και γίνονται ένα μεγάλο νεύρο, το ισχιακό νεύρο.
  • Το ισχιακό νεύρο ταξιδεύει τότε στο πίσω μέρος κάθε σκέλους, διακλαδιζόμενο κοντά στο γόνατο για να παρέχει κινητικές και αισθητικές λειτουργίες σε συγκεκριμένες περιοχές της κνήμης και του ποδιού.

Οποιοδήποτε πρόβλημα στην κατώτερη σπονδυλική στήλη μπορεί να επηρεάσει ένα από τα νεύρα (ρίζες) που τροφοδοτούν-δημιουργούν  το ισχιακό νεύρο, προκαλώντας πόνο που ακτινοβολεί κατά μήκος αυτού του μέρους του σώματος. Στο κάτω μέρος του μηρού / πάνω από το πίσω μέρος του γόνατος, το ισχιακό νεύρο χωρίζεται σε 2 νεύρα, τα κνημιαίο και τα περονιαιο νεύρα.

• Περονιαιο νεύρο . Τα περονιαιο νεύρο μετακινείται πλευρικά κατά μήκος του εξωτερικού μέρους του γόνατος και προς τα κάτω στο άνω μέρος του ποδιού.
  • Κνημιαίο νεύρο . Το κνημιαίο νεύρο συνεχίζει να κινείται προς τα κάτω προς τα πόδια και νευρώνει τη φτέρνα και το πέλμα του ποδιού.

Λόγω των διαφορετικών νευρικών οδών-κλάδων , τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν σε διάφορα μέρη της κνήμης ή του ποδιού, ανάλογα με το πού επηρεάζεται το νεύρο.

Πώς κανω διαγνωση στην ισχιαλγία; Στην πραγματικότητα, η σωστή ερώτηση είναι: τι προκαλεί την ισχιαλγία μου;

ισχιαλγίαΟι ειδικοί και οι εξειδικευμένοι φυσιοθεραπευτές εκτελούν συγκεκριμένες αξιολογήσεις. Ξεκινώντας από το ιατρικό ιστορικό και στη συνέχεια πραγματοποιώντας μια φυσική εξέταση. Τα τυπικά συμπτώματα που περιγράφονται από τον ασθενή, βοηθούν τον εργαζόμενο στον τομέα της υγείας να διαγνώσει ισχιαλγία ή καλύτερα να καταλάβει την προέλευση των συμπτωμάτων.

Μερικές φορές απαιτούνται όργανα, εξετάσεις, ακτινογραφίες, αξονική τομογραφία, μαγνητική τομογραφία και  ηλεκτρομυογραφία, που χρησιμοποιούνται για τον περαιτέρω προσδιορισμό των ακριβών αιτίων της ισχιαλγίας, αλλά τις περισσότερες φορές  είναι απλώς μια κλινική υποστήριξη. Στην πραγματικότητα, δεν είμαστε σίγουροι ότι το πρόβλημα προέρχεται οπωσδήποτε απ αυτό που δηλώνει η διαγνωστική απεικόνιση. Πχ κάνοντας μια μαγνητική τομογραφία άμεσα όταν έχετε πόνο μπορεί να είναι παραπλανητική. Μπορεί να δούμε προβολές δίσκων ή και κήλες αλλά τις περισσότερες φορές πολλά προβλήματα στο δίσκο είναι συχνά ασυμπτωματικά. Με λίγα λόγια, όλα αυτά βοηθούν να έχουμε μια εικόνα της κατάστασης, αλλά πολλοί πονούν ενώ η σπονδυλική τους στήλη δεν έχει απολύτως τίποτα και άλλοι με πολλά ευρήματα δεν πονούν καθόλου.

Ποιοι είναι οι κατάλληλοι ειδικοί για να το διαγνώσουν;

ισχιαλγίαΟι ιατρικές ειδικότητες που αξιολογούν και θεραπεύουν ιστορικά την ισχιαλγία περιλαμβάνουν τους γιατρούς της γενικής ιατρικής, της εσωτερικής ιατρικής, της ορθοπεδικής, της νευροχειρουργικής, της ρευματολογίας, της διαχείρισης του πόνου (ιατρεία πόνου) και της φυσιατρικής. Σήμερα, όμως, ο φυσιοθεραπευτής σίγουρα παίρνει ηγετικό ρόλο στη θεραπεία αυτών των παθολογιών.

Όχι μόνο ως εκτελεστής μιας ιατρικής συνταγής, αλλά ως εμπειρογνώμονας σε μια ομάδα αποκατάστασης ικανή να εκτελεί λειτουργικές αξιολογήσεις υψηλής ακρίβειας που είναι απαραίτητη για την κλινική ταξινόμηση.

Ιατρικές επιπλοκές

Είναι αρκετά σπάνιο, αλλά υπάρχουν καταστάσεις στις οποίες τα συμπτώματα της ισχιαλγίας μπορούν να υποδεικνύουν μια πιθανώς σοβαρή ταλαιπωρία του ισχιακού νεύρου. Οι πιο σοβαρές καταστάσεις που προκαλούν συμπτώματα ισχιαλγίας και απαιτούν άμεση ιατρική φροντίδα είναι το σύνδρομο cauda equina και η βλάβη των νεύρων.